انواع بازی های مدیریتی

معرفی و بررسی بازیهای کامپیوتری به همراه دانلود بازیهای کم حجم

انواع بازی های مدیریتی

معرفی و بررسی بازیهای کامپیوتری به همراه دانلود بازیهای کم حجم

بازیهای مدیریتی Tycoon

سری بازی های Tycoon

 

در این مطلب به معرفی تعدادی از بازی های Tycoon  خواهیم پرداخت. البته در میان مطالب مربوط به این بازی ها از معرفی بازی، سایت، اخبار بازی ها و ... غافل نخواهیم شد.

 کلیه ی بازی هایی که طی این پست ها معرفی خواهند شد، در فروشگاه نیک موجود است.

 Tycoon چیست ؟؟

عده ای تصور می کنند، Tycoon یک شرکتی است  که کلیه ی بازی هایی که در اسم آنها  Tycoon وجود دارد متعلق به این شرکت است ! واژه ی Tycoon که به صورت « تایکون » خوانده می شود در لغت به معنای فردی قدرتمند به خصوص در زمینه ی کسب و کار و یا همان Business است.

 پس از آن که اولین بازی با نام Tycoon وارد بازار شد، از طرف علاقه مندان با استقبال روبرو شد، و شرکت های بسیاری اقدام به تولید بازی هایی در همین سبک کردند. بنابراین نباید تصور کنیم کلیه ی بازی های Tycoon متعلق به یک کمپانی هستند. همان طور که می دانید مثلاً Zoo Tycoon   محصول شرکت Microsoft Games و Roller Coaster Tycoon محصول شرکت Atari  و...

کلیاتی پیرامون بازی های Tycoon

بازی هایی که پسوند Tycoon دارند همگی در یک سبک قرار دارند، سبکی که معروف به Business Strategy می باشد. به بیان دیگر می توان گفت، در نام  این بازی ها اگر به جای واژه ی Tycoon  واژه ی Management  را قرار دهیم، توانسته ایم کلیت بازی را به درستی در نام آن بگنجانیم. مثلاً می توانیم به جای Zoo Tycoon  بگوییم Zoo Management یا به جای Oil Tycoon بگوییم Oil Management و همان طور که می دانید در بازی اول کاربر مسئولیت مدیریت یک باغ وحش در بازی دوم مسئولیت ودیریت یک شرکت استخراج نفت را بر عهده دارد. بنابراین این واژه ی Management بی ارتباط با بازی نبود.

 در بازی های Tycoon همیشه یک بنگاه اقتصادی وجود دارد که کاربر در بازی به جای مدیر آن بنگاه قرار می گیرد و مسئولیت تمام کارهای بنگاه بر عهده ی کاربر خواهد بود که البته در بخش های بعدی در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد.

Tycoon یک تجربه ی مفید !!

 یکی از محاسن بازی های Tycoon تجربه ای است که این بازی ها به کاربر می دهند. این بازی ها با ایجاد یک محیط مجازی کسب و کار به کاربر می آموزد که چگونه برای بنگاه خود سود ایجاد کند ! تبلیغات چه تاثیری بر فروش دارد، کجا باید تبلیغ کرد ؟ چه زمانی باید تبلیغ کرد ؟ کاهش قیمت چه تاثیری بر فروش دارد ؟ جگونه با رقبا، رقابت کرد ؟ و بسیاری نکات دیگر که در دنیای واقعی کسب و کار وجود دارد.

همان طور که قبلاً اشاره شد، در این پست لیستی از بازی های با عنوان Tycoon  ارائه می کنیم و در مورد هر کدام از آنها یک توضیح کوتاه (در یک خط) نیز خواهیم داد.

 

1-Construction Tycoon مدیریت پروژه ی عمرانی

2- Prison Tycoon ۴ مدیریت زندان

3- Airline Tycoon مدیریت خطوط هواپیمایی

4- Airport Tycoon ۳ مدیریت و ساخت فرودگاه

5- Lemonade Tycoon 1 & Lemonade Tycoon 2 مدیریت دکه ی فروش شربت لیمو

6- Oil Tycoon مدیریت شرکت نفتی

7-  School Tycoon مدیریت مدرسه

8- Circus Tycoon مدیریت سیرک

9- Roller Coaster Tycoon 3 مدیریت پارک بازی (شهر بازی)

10- Coffee Tycoon مدیریت کافی شاپ

11-Zoo Tycoon 1  مدیریت باغ وحش

12- Zoo Tycoon 2 مدیریت باغ وحش

13- Business Tycoon مدیریت کسب وکار (بازرگانی)

14-Monopoly Tycoon  مدیریت فروشگاه

15-  Mall Tycoon مدیریت فروشگاه بزرگ چند محصولی

16- Cruise Ship Tycoon مدیریت کشتی مسافری

17-  Shopping Center Tycoon مدیریت مرکز خرید

18- Sea World Adventure Parks Tycoon 2 مدیریت پارک ماهی ها !

19- Deep Sea Tycoon 1 & Deep Sea Tycoon 2

20- Fish Tycoon مدیریت یک فروشگاه آکواریم ! فروش ماهی تزیینی 

 

البته تعداد بازی های Tycoon  بیش از این تعداد است، این ها 20 بازی منتخب هستند.

همان طور که شرح داده شده بود، هدف به طور کلی در این سبک بازی ها به حداکثر رساندن سود و به دست گرفتن بازار است !

 

 
 Zoo Tycoon 1 & 2

 

مدیریت باغ وحش؛ در یک کلام کاری است که در این بازی انجام می دهیم. حال این مدیریت از جنبه های مختلف است. سلامت حیوانات، تنوع حیوانات، طراحی و جانمایی مناسب باغ وحش (LayOut) ، امنیت باغ وحش، وجود استراحت گاهها، تابلو های راهنما، وجود کارشناسان جهت توضیح پیرامون حیوانات، تغذیه حیوانات، رستوران ها در باغ وحش و بسیاری از نکات ریز و درشت دیگر در این بازی را بر عهده خواهیم گرفت.

 

 تعیین قیمت بلیط ورودی: یکی از نکات با اهمیت در بازی است ! اما هیچ گاه نمی توان در مورد این قیمت به طور مطلق حرف زد ! شاید ورودی 5$ برای یک باغ وحش کم باشد و برای باغ وحشی دیگر 2$ هم زیاد باشد ! همه چیز بستگی به استراتژی بازیگر دارد ! شاید استراتژی یک مدیر به این ترتیب باشد، که مشتریان رایگان به باغ وحش اجازه ی ورود دهد، در عوض از سود و فروش بالایی در Fast Food ها، نمایشگاهها، بستنی فروشی ها و ... بهره مند شود ! و مدیری دیگر شاید با رویکردی دیگر قیمت ورودی را تعیین کند !

 

دستشویی ها: معمولاً مشتریان باغ وحش پس از صرف غذا و نوشیدنی نیاز به Rest Room پیدا می کنند و اگر تعداد کافی از دستشویی ها و در مکان مناسب نباشد ! نارضایتی شدید را در پی خواهد داشت !

 

کارکنان: نظافتچی ها، مسئول فنی، مسئول حیوانات از جمله کارکنان باغ وحش هستند که کمبود هر کدام از آنها مشکلاتی را به شرح زیر در بردارد:

 

نبودن نظافتچی: نارضایتی از مشتریان از آلودگی !

نبودن مسئول فنی: آسیب دیدگی حفاظ ها و فرار حیوانات و ترس و وحشت مشتریان !

نبودن مسئول حیوانات: گرسنگی و بیماری حیوانات در نتیجه نارضایتی بازدیدکنندگان !

اما زیاد بودن آنها هم موجب افزایش هزینه های باغ وحش می شود ! پس به دنبال حالت بهینه باشید!

 

حیوانات: ایجاد قفس و نگهداری بعضی حیوانات کار ساده ای است، اما برعکس بعضی از حیوانات را به سختی می توان در باغ وحش آورد ! هر کدام از حیوانات نیاز به محیط خاصی برای زندگی دارند، حال چه از نظر پوشش گیاهی زمین، درختان، پناهگاهها و ... بعضی حیوانات از شلوغی بیزارند ! اگر حیوانات از شرایط زندگی راضی باشند ! آنوقت در صورت وجود نر و ماده در یک قفس، بچه دار می شوند و از فروش حیوانات علاوه بر بازدیدکنندگان درآمد خواهیم داشت.

 

بودجه ی تحقیقات: با اختصاص بودجه ی تحقیقات، می توانیم به تکنولوژی های بالاتری دست پیدا کنیم. مثلاْ نمایشگاه حضرات تاسیس کنیم، رستوران های جدیدتر بسازیم، وسایل بازی برای حیوانات در قفس ها قرار دهیم و ...

 

مجموعه ی این عوامل سطح رضایت مشتریان را رقم می زند ! مشتریانی که هر کدام با ویژگی های مختلف، خواستهای گوناگونی دارند (کودکان، جوانان، کهنسالان ...) 

شاید تفاوت چندانی نتوان بین Zoo Tycoon 1 و Zoo Tycoon 2 بر شمرد اما چیزی که واضح است، Option های بسیار متعدد تر در نسخه ی دوم این بازی مدیریتی است !

 

همان طور که از موضوع این پست مشخص است، ما به آنالیز سری بازی های Tycoon پرداختیم، نه معرفی بازی. به همین دلیل در این پست عکس های بازی قرار داده نشده است. در پستی که ویژه ی معرفی این بازی خواهیم داشت، عکس های بازی نیز قرار داده خواهد شد. 

در ادامه ی مطالب مربوط به آنالیز انواع سبک بازی، به توضیحاتی پیرامون بازی AirLine Tycoon خواهیم پرداخت.  

همان طور که به تفصیل  اشاره کردیم، بازیهایی که نام Tycoon را در ادامه ی نام خود دارند، در سبک بازیهای "مدیریتی" یا "Business Strategy" قرار دارند. بنابراین در این یادداشت، بازیهای این سبک را که نام Tycoon ندارند را معرفی می کنیم.  

بازیهای نظیر Football Manager, Fifa Manager و به طور کلی مربیگری ها 

بازی Merchant Prince

بازی Industry Giant

بازی Transport Giant

بازی Beach Life

بازی Virtual University

بازی The Movies 

 همان طور که مشخص است، در هر کدام از این بازیها، مدیریت کاری را بر عهده می گیرید، اهداف آنها را تعیین می کنید و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی می کنید، این اهداف عموماً جلب رضایت مشتری، گرفتن سهم بیشتری از بازار و ... است. 

 با توجه به گستردگی بازیهایی که معرفی شد، هر کدام نیاز به یک پست مخصوص و توضیحات بیشتری هستند. در این پست فقط اشاره ای به نام آنها شد.